Įvertinusi inspektavimo ataskaitą bei kitus priežiūros tikslais surinktus duomenis ir siekdama apsaugoti visuomenės, indėlininkų bei kitų klientų interesus, Lietuvos banko valdyba paskelbė Ūkio banko veiklos apribojimą. Tai jau antras bankas per pusantrų metų, kurio veikla apribojama. 2011 metų buvo nacionalizuotas bankas „Snoras“, kuris bankrutavo ir šiuo metu likviduojamas. Valdybos sprendimu paskirtas banko laikinasis administratorius Adomas Audickas įpareigotas pasiūlyti sprendimus, kurie leistų užtikrinti įsipareigojimų banko klientams vykdymą. Nedelsiant stabdoma prekyba AB Ūkio bankas akcijomis.    Kaip rašoma pranešime spaudai, Lietuvos banko valdyba sprendimą apriboti banko veiklą priėmė įvertinusi rizikingas pastarųjų metų Ūkio banko veiklos tendencijas, bankui žalingus akcininkų veiksmus, priežiūros institucijos nurodymų nevykdymą ir dėl to kylančią grėsmę stabiliai ir patikimai banko veiklai. Sprendimas priimtas įsitikinus, kad kitos įstatymų numatytos poveikio priemonės būtų nepakankamos užtikrinti indėlininkų ir visuomenės interesų apsaugą.   Su banko vadovais ir akcininku V.Romanovu kol kas nepavyksta susisiekti. Banko atstovė spaudai Auksė Armonatė Glodienė BNS sakė, kad bankas kol kas nieko nekomentuoja.   Ūkio banko klientai praneša, kad šiuo metu jie jau nebegali išsiimti pinigų Ūkio banko bankomatuose, negali vykdyti atsiskaitymų internete. Jie išvysta pranešimą: „Atsiprašome, šiuo metu vyksta planiniai Ūkio banko informacinių sistemų atnaujinimo darbai. Pabandykite prisijungti vėliau“.   V.Vasiliauskas: „Lietuvos banko prioritetas – Ūkio banko bankinės veiklos tęstinumas“ Lietuvos banko valdyba svarbiausiu prioritetu laiko tokį Ūkio banko pertvarkymą, kuris geriausiai užtikrintų tolesnį įsipareigojimų vykdymą klientams ir turėtų mažiausios įtakos viešiesiems finansams. Tokia nuostata išsakyta laikinajam banko administratoriui, kuriam nurodyta ne ilgiau kaip per 6 dienas įvertinti banko veiklos atkūrimo galimybes ir būdus.   „Daug priklausys nuo realios banko finansinės būklės, kurią fiksuos banką patikrinęs administratorius ir auditoriai, tačiau mūsų prioritetas aiškus – bankinės veiklos tęstinumas vykdant prisiimtus įsipareigojimus klientams ir užtikrinant, kad pertvarka būtų efektyviausias, racionaliausias ir pigiausias problemos sprendimo būdas valstybei“, – po susitikimo su laikinuoju Ūkio banko administratoriumi sakė Lietuvos banko valdybos pirmininkas Vitas Vasiliauskas.   Lietuvos Respublikos įstatymuose įtvirtinta pakankamai priemonių stiprinti finansų sistemos stabilumą. Lietuvos Respublikos finansinio tvarumo ir Bankų įstatymuose numatytos galimybės bankams teikti valstybės garantijas, perkelti probleminio banko turtą ir įsipareigojimus į kitą Lietuvoje veikiantį banką. Lietuvos bankas ketina nedelsdamas pradėti konsultacijas su kitais bankais dėl galimo jų dalyvavimo pertvarkant Ūkio banką.   Įsipareigojimų ir turto perkėlimas į kitą banką būtų įgyvendinamas tuo atveju, jei detali administratoriaus analizė parodytų, kad šis pertvarkos būdas yra ekonomiškai naudingiausias ir racionaliausias.   Lietuvos banko valdyba laikinajam administratoriui A.Audickui pavedė išnagrinėti ir įvertinti Ūkio banko finansinę būklę, galimus šio banko veiklos stabilumo ir patikimumo atkūrimo ir kitus banko problemų sprendimo būdus. Lietuvos bankui turi būti pateikta išvada ir pasiūlymai kartu su atlikto finansinės būklės įvertinimo pagrindu sudarytomis tarpinėmis finansinėmis ataskaitomis. Išvadoje ir pasiūlymuose, be kita ko, turi būti numatyta galimų banko veiklos stabilumo ir patikimumo atkūrimo ir kitų banko problemų sprendimo būdų sėkmingo įgyvendinimo lyginamoji tikimybė, galimos išlaidos ir nauda.   Vykdė rizikingą veiklą   2012 m. gruodį–2013 m. sausį vykusio Ūkio banko inspektavimo metu nustatyta, kad bankas vykdė rizikingą veiklą, netinkamai vertino prisiimamą kredito riziką, ne visais atvejais įsitikino skolininkų galimybėmis vykdyti skolinius įsipareigojimus, neformavo pakankamų specialiųjų atidėjinių probleminėms paskoloms, taikė nepriimtinus sandorių atvaizdavimo apskaitoje būdus ir taip pažeidė riziką ribojančius teisės aktus.   Įvertinus inspektavimo metu surinktus duomenis, nustatyta, kad, suformavus tinkamus specialiuosius atidėjinius probleminėms paskoloms, tinkamai įvertinus kitą turtą, Ūkio banko turto grynoji vertė būtų mažesnė nei deklaruojama priežiūros institucijai pateikiamose ataskaitose, o bankas nevykdytų su kapitalu susijusių riziką ribojančių normatyvų. Be to, pagal Lietuvos bankui pateiktus duomenis, Ūkio bankas vasario 12 d. nebevykdo likvidumo normatyvo.   Kaip rašo Lietuvos bankas, Ūkio banko akcininkai ir vadovybė neįgyvendino paskolų pertvarkymo plano, nepaisė Lietuvos banko nurodymų iš esmės sumažinti su pagrindiniu akcininku susijusių paskolų portfelio dalį arba tik formaliai juos vykdė. Būtent su pagrindiniu akcininku susijusioms įmonėms suteiktos paskolos sudaro didžiąją probleminių paskolų portfelio dalį.   „Net ir po keleto pakartotinių reikalavimų Lietuvos bankui nepateikta duomenų, įrodančių, kad Ūkio banko pagrindiniai akcininkai būtų pasirengę užtikrinti patikimą banko valdymą ir turėtų realių galimybių stiprinti banko kapitalą bei pašalinti kitus banko veiklos trūkumus“, – rašoma pranešime.   Pažeidimai nustatomi ne pirmą kartą   Banko veiklos trūkumai ir teisės aktų pažeidimai nustatomi ne pirmą kartą. Tačiau, kaip atskleidė pastarojo inspektavimo metu surinkta informacija, ankstesni bankui nustatyti reikalavimai gerinti banko turto kokybę, stiprinti kapitalo bazę ir riboti veiklos riziką neįvykdyti.   Įvertinusi su Ūkio banko veikla susijusių aplinkybių visumą, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos bankų įstatymu ir siekdama finansų sistemos stabilumo, Lietuvos banko valdyba priėmė sprendimą skelbti akcinės bendrovės Ūkio bankas veiklos apribojimą ir paskyrė banko laikinąjį administratorių Adomą Audicką.   Pagal Bankų įstatymą administratorius turi banko stebėtojų tarybos, valdybos ir administracijos vadovo įgaliojimus. Jis įpareigotas detaliai įvertinti Ūkio banko finansinę būklę ir imtis adekvačių ir efektyvių veiksmų apsaugoti banko indėlininkų ir klientų interesus. Atsižvelgiant į būtinybę klausimą spręsti ypač greitai, administratorius įpareigotas išvadas ir pasiūlymus Lietuvos bankui pateikti ne vėliau kaip per 6 dienas nuo nutarimo priėmimo.   Laikinai, kol bus nuspręsta dėl Ūkio banko problemų sprendimų būdų, bankas finansinių paslaugų neteiks.   Lietuvos bankas pabrėžia, kad Ūkio bankui pritaikyta poveikio priemonė yra išimtinai susijusi tik su šiuo banku. Visi kiti Lietuvoje veikiantys bankai ir užsienio bankų skyriai vykdo riziką ribojančius normatyvus ir rizikos jų veiklos stabilumui nėra. Ūkio banko įsipareigojimai kitiems šalyje veikiantiems bankams ar kredito unijoms yra nereikšmingi.

Leave a comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *